Project : een Series III op schaal

Geplaatst: 20 januari 2011 in Oldtimer, Techniek
Tags:, , ,

Het verhaal achter het schaalmodel van een Series III Land Rover.

Frans Harinck (FH) uit Zeeland, in Land Rover middens ook wel gekend als Mien Mesjien, heeft een bijzondere hobby. Vijf jaar geleden restaureerde hij een Land Rover Series III (benzine) uit 1973.

FH : “Dit soort Land Rover blijkt relatief eenvoudig in elkaar te zitten en aangezien één van mijn hobby’s modelbouw is, leek het me leuk om een Series III op schaal te maken. Daarnaast ben ik professioneel maquettebouwer en heb enige ervaring. Ooit was ik op weg om edelsmid te worden.

1:6,33

FH : “Na enig speurwerk heb ik wat onderdelen met een vaste maat gevonden: de diff’s en de maat van de ashuizen. En afhankelijk van die gegevens ben ik tot een schaal van 1:6,33 gekomen. Dat ziet er ingewikkeld uit, maar het is een kwestie van omrekenen. Aan de hand van tekeningen uit boeken en van het internet, een “echte” Land Rover en veel foto’s bouw ik het model. Zo nu en dan moet er wat aangepast worden om alles passend te krijgen. Bijvoorbeeld: op het model zitten geen Series III scharnieren, maar Series IIa scharnieren, deze zijn makkelijker passend te krijgen.

Frans probeert het schaalmodel zo getrouw mogelijk na te bouwen met materialen die bij de “echte” Land Rover ook gebruikt zijn.

FH : “Er zijn echter praktische grenzen aan sommige onderdelen en dan maak ik gebruik van andere materialen. Om wat voorbeelden te noemen: het chassis is van ijzer, gelast en gesoldeerd met tin. Het schutbord is van ijzer en hier zijn wat kleine onderdelen van messing, gesoldeerd met tin. De deurframes zijn van messing, ijzer is te moeilijk om zo klein te vormen en te solderen. De “huid” van de deuren is van aluminium, gebogen om het frame zoals het hoort. De achterbak is geheel van aluminium, verlijmd met een epoxylijm. Lassen is niet te doen opdeze schaal.

Lowtech, net zoals de echte series III

FH : “Ik maak geen gebruik van geavanceerde gereedschappen, maar gebruik normaal klein gereedschap zoals: hamers, vijlen, ijzerzaag, een klein draaibankje, een lasapparaat en gasbranders.
Om de vormen in het aluminium te krijgen maak ik eerst massieve mallen/vormen van hout. Daartussen wordt het werkstuk geklemd en dan de vorm erin gebogen of gewreven met een stuk rond ijzer. Sommige onderdelen worden gevormd in de bakschroef met behulp van houten mallen en andere worden uit messing geklopt (velgen).
De moeilijke onderdelen moeten nog komen; motorblok, versnellingsbak. Dat worden holle delen van polyester of massief van tin. Hier ben ik nog niet over uit. Ook het dashbord is één van de moeilijkere onderdelen. Banden maak ik eerst van gips om ze dan d.m.v. een mal van rubber temaken.
Hoogstwaarschijnlijk komt er een lichte tint “Land Rover-blauw” op, binnen wordt het afgewerkt met zwart kunstleer.

Heel dit project is een zaak van toewijding, vakmanschap en veel tijd.  FH :“Een handig hulpmiddel is een eindeloos geduld, maar dat is bij mij ook wel eens op. Vooral wanneer ik één scharnier 36 keer moet maken voordat het goed past en werkt. Tot nu toe zit er zo’n 90-95 uur werk in het model en er zullen er nog vele volgen. Hoe lang het nog duurt is niet met zekerheid te zeggen, maar ik streef ernaar om hem eind dit jaar af te hebben.
Ik denk er zelfs over om na dit model nog een andere Series te gaan maken, de Series I. Maar dat zijn nog maar prille plannen.

Frans, we zijn benieuwd !  In tussentijd volgen we graag je vorderingen.

Advertenties
reacties
  1. […] schaalmodel van een Land Rover SeriesIII dat Frans Harinck aan het bouwen is schiet goed op. Met de vleugels er op krijgt het stilaan vorm. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s